Hamar_natt 500

hamar sjøfront


projekt / project: mulighedsstudie
år / year: 2014
adresse / location: hamar
bygherre / client: hamar kommune

I forbindelse med den fremtidige opgradering af jernbanestrækningen mellem oslo og lillehammer, står mjøsbyen hamar foran store forandringer. Opgraderingen betyder at jernbanetracéet igennem byen skal ændres. Enten lægges jernbanen langs søfronten og danner en ny horisont foran byen, eller så lægges den øst for centrum, med en stationsplacering tæt på vikingskipet. Entasis tegnet i 2014 mulighedsstudier for begge alternativer på vegne af hamar kommune. I projektet vi har kaldt ”hamar sjøfront”, viser vi hvordan byens kontakt med vandet kan forstærkes, selv om jernbanen lægges langs byens søfront.

Hamars største herlighedsværdi er kontakten med mjøsa. Vi mener at en bro vil komme til at tage horisonten fra hamar og gå på kompromis med indbyggernes kontakt til vandet. Derfor foreslår vi ingen bro. Vi foreslår et urbant dige.
Diget består af et bykvarter som bygger banen ind, og giver et nyt landemærke til byen; en stor lagune – som et nyt vartegn. Målet er å bringe Hamar helt ud til Mjøsa, og Mjøsa helt ind til Hamar.
Strandgata skal, som strandgader flest, ligge ved en vand bank. Den tætte by Hamar har i dag, skal fremdeles være det bycentrum man handler i, passerer, spiser i og gør ærender. Men nu skal man i bycentrum, med al den historie, også kunne opleve Mjøsa tæt på.

Hamar_natt 500

 

S:hamar sjøfront5 tegningergaeldendedwg140130 masterplan M

 

S:hamar sjøfront5 tegningergaeldendedwg140130 masterplan M

 

Hamar_sommer

 

Hamar_natt

 

Hamar_panoramapromenaden

 

Hamar_frakirke

 

Hamar_vinterlagunen

 

Hamar_strandgateparken 500