Red Block er Århusgades første karre når man kommer op fra metroen. Udadtil står karren med en række gamle værkstedsbygninger, der indtil nu har været sammenhængende, men en smal gyde er skabt til det der bliver en usædvanlig grøn byhave – en vision som vi sammen med Klaus Kastberg gjorde til vores endelige mål da vi designede karreplanen for Red Block i 2014.
Inspireret af Jardin Sauvage i Palais du Tokyo, Paris vil man ind i karrens smalle haverum opleve minimale stier i en lys natursten, der fører en gennem en hidtil uset grøn intensitet af træer, buske, bunddække og... Læs mere
Red Block er Århusgades første karre når man kommer op fra metroen. Udadtil står karren med en række gamle værkstedsbygninger, der indtil nu har været sammenhængende, men en smal gyde er skabt til det der bliver en usædvanlig grøn byhave – en vision som vi sammen med Klaus Kastberg gjorde til vores endelige mål da vi designede karreplanen for Red Block i 2014.
Inspireret af Jardin Sauvage i Palais du Tokyo, Paris vil man ind i karrens smalle haverum opleve minimale stier i en lys natursten, der fører en gennem en hidtil uset grøn intensitet af træer, buske, bunddække og klatreplanter. Vores mål er at skabe et haverum, der kontrasterer havnens fantastiske, store og åbne rum.
Byhaven bliver en 1:1 oplevelse af biodiversitet, byliv og intimitet i et mikroklima, der giver dig mulighed for at dufte det grønne og læse en rigtig avis, uden af den blæser ud af hænderne på dig. Stræderne mellem bygningerne er generelt kun 2,5 til 5 meter bredde. Tænk disse som en vild grøn have (Jardin Sauvage) med en smal lysende sti mellem de røde og de begrønnede facader, og træer og buske, der lægger sig ind over stierne. I dette net af gyder og stier åbner haven sig i noget, der opleves som et generøst rum. Dette på grund af det arkitektoniske ´pressure and release´.
I virkeligheden er rummet så tilpas småt til, at det altid vil forekomme livfuldt. En person med en bog på en bænk under et træ er nok til, at man oplever rummet livligt. Til dagligt vil haverummet dog være godt i brug på grund af bygningernes liv og anvendelse, hvor særligt Nordhus – et spise- og kulturhus – vil være identitetsskabende. Så Byhaven bliver en smule som Pistolstræde i indre København hvis man kan tænke denne mere grøn og tilført et egentligt haverum inde i ´labyrinten´.
...
Læs mindre